
Nová koncepce: muzeum jako zážitek
Muzeum představuje především nový přístup k městskému muzejictví. Jak shrnuje ředitel Ivo Macek: „U nás se muzeuje jinak,“ vysvětluje novou koncepci muzea jeho ředitel Ivo Macek. „V době, které dominují moderní technologie, už nechceme věznit historii ve vitrínách. Umíme ji oživit, rozhýbat a návštěvníky do ní vtáhnout. Na této myšlence jsme postavili celou novou expozici Město v čase. Historie se v ní potkává s nejmodernějšími technologiemi a designem a nabízí tak návštěvníkům velkolepý audiovizuální zážitek, který v českých muzeích nemá obdoby,“ doplňuje.
Město v čase - srdce expozice a Langweilův model jinak
Těžištěm nové expozice je historický model Prahy - nejcennější exponát muzea, který letos zařadilo Ministerstvo kultury mezi kulturní památky. Model tu však neuvidíte vcelku na ploše téměř 20 m², ale rozložený do 12 unikátních cylindrických vitrín. Jak říká Ivo Macek: „Chceme lidem dopřát možnost prohlédnout si pozoruhodný detail jednotlivých staveb, což při vystavení vcelku zkrátka není možné.“

Multimediální most mezi 19. stoletím a dneškem
Z fyzického modelu se příběh a atmosféra Prahy první poloviny 19. století multimediálně přelévá do celé expozice. Návštěvníci nahlédnou do staré Prahy; skrze živé obrazy se potkají s postavami různých sociálních vrstev té doby; hraví jedinci si historii osahají v interaktivních hrách. Zážitek graduje v tzv. Živém sále - zcela pohlcující místnosti, která z pohledu řeky Vltavy mapuje proměny břehů od Vyšehradu až po Holešovice od 19. století po současnost.

Technologie: obří projekce, AI oddělení a RFID náramky
Muzeum nasadilo technologie v měřítku v Česku bezprecedentním. Živý sál nabízí projekce v rozlišení 9974 × 6018 px. Muzeum se chlubí také vlastním AI oddělením, které vyvíjí kreativní obsah i softwarová řešení pro lepší návštěvnický zážitek. První ukázkou je muzejní chatbot Grifobot, který odpoví na provozní dotazy a v budoucnu dokáže vytáhnout ověřené informace z muzejní databáze, sbírkové dokumentace či publikací. Jako další novinka přichází technologie RFID náramků - návštěvníci je dostanou u vstupu a budou pomocí nich sbírat body a soutěžit o drobné ceny v interaktivních hrách.
Kdo za tím stojí - autoři expozice a partneři
Expozice Město v čase zabírá 800 m² (celé druhé patro hlavní budovy) a její příprava trvala 2,5 roku. Základní koncept vznikl přímo v muzeu; architektonické řešení navrhlo studio Loom on the Moon v čele s Martinem Hejlem; animace a filmy dodalo filmové studio Pink Productions; interaktivní hry vznikly ve spolupráci s Ateliérem designu a digitálních technologií Vysoké školy uměleckoprůmyslové (UMPRUM). Audiovizuální pojetí umožní flexibilní obměny obsahu - především v Živém sále, i za pomoci umělé inteligence.

Co dál - krátkodobé výstavy, Mraveniště Praha a služby
Sály ve spodním patře budou věnovány krátkodobým výstavám; první z nich muzeum představí už v březnu příštího roku. Na konci trasy se dětem nabídne interaktivní expozice Mraveniště Praha. Znovuotevřená budova na Florenci počítá také s doprovodnými programy a novinkou je bistro v budově.


