logo
Search icon
Search icon

Hraj a stav - interaktivní hry UMPRUM mění návštěvu Muzea Prahy

Ateliér designu a digitálních technologií UMPRUM vytvořil edukačně-herní obsah pro stálou expozici Muzea hlavního města Prahy. Nově otevřená budova Muzea hlavního města Prahy představuje tři propojené interaktivní hry vytvořené studenty a studentkami Ateliéru designu a digitálních technologií UMPRUM. Instalace je součástí nové stálé expozice a vychází z věhlasného Langweilova modelu Prahy.

null

Co hry vyprávějí

 

Soubor her tematicky přibližuje život Prahy v 19. století. Pracuje s motivem města, jeho výstavbou, procesem urbanizace i každodenním životem v tehdejší době. Návštěvníci ve třech na sebe navazujících hrách nejprve skládají barikády proti stoupající vodě, poté připravují jídla podle Magdaleny Dobromily Rettigové a nakonec navrhují vlastní dům, jehož podoba se odvíjí od score získaného z předchozích her a nasbíraných bonusových předmětů na checkpointech na různých místech expozice muzea.

null

Jak se hraje

 

Díky tomu si hráč může v poslední místnosti postavit a vybavit vlastní stavbu. Jeho unikátně sestavený dům je následně zasazen do dlouhé ulice domů ostatních hráčů. “Hry jsou určeny návštěvníkům všech věkových kategorií, jsou dvojjazyčné a díky zapůjčenému náramku má každý návštěvník osobní herní profil, který dokáže uchovat postup hráče napříč celou expozicí. Interaktivní přístup tak zábavně propojuje historii s nejmodernější technologií”, doplňuje princip pedagog Ateliéru designu a digitálních technologií Jiří Hölzel.

null

Technologie a spolupráce

 

Projekt vznikl ve spolupráci s UMLab (kreativní laboratoří UMPRUM, která propojuje výuku s praxí) a Muzeem hlavního města Prahy. V rámci spolupráce měli studující k dispozici rozsáhlou fotodokumentaci Langweilova modelu a 3D sken celého díla. Součástí procesu byly i rešerše tematických místností nové expozice a odborná konzultace ze strany muzea, která upřesnila řadu dobových detailů jako například vybavení kuchyně, způsoby vaření, každodenní život. Propojení celého systému hry a s RFID čtečkami proběhlo na základě spolupráce se subdodavatelem technologie.

null

Vize muzea 

 

Chceme, aby se Muzeum Prahy stalo atraktivním místem pro návštěvníky všech věkových kategorií, zejména pak pro rodiny s dětmi. Z této vize vychází i naše zbrusu nová expozice Město v čase, která nabízí působivý multimediální zážitek. Díky interaktivním hrám a RFID náramkům se snažíme nadchnout pro Prahu i ty nejmladší návštěvníky, pro než jsou digitální technologie naprostou samozřejmostí. Studenti UMPRUM vytvořili nádherné hry, které u dětí jednoznačně sklízí úspěch. A je to teprve začátek - tuto technologii chceme v našem muzeu dál rozvíjet a přinášet návštěvníkům stále nové zážitky,“ říká ředitel muzea Ivo Macek.

null

Co studenti získali (proces a zkušenost)

 

Na každé z konkrétních her pracovali dva až tři studenti, celková podoba koncepce a herní design hry se po celou dobu vyvíjel skrze pravidelné meetingy tak jako v herním studiu. Studující na této zakázce začali pracovat od dubna 2025. Projekt jim poskytl výjimečnou zkušenost s tvorbou skutečné zakázky, která je k vidění ve stálých sbírkách muzea a veřejnosti byla představena v rámci slavnostního otevření.

null

Studenti měli možnost si projít celým procesem herního vývoje. Byl to pro ně střet s realitou, reálnou zakázkou - nacenění, položkování rozpočtu, vytváření časově finančních plánů, naučení se novým nástrojům, gamedesignu; hledání výtvarného průsečíku mezi hrami, termínování. Také získali nové zkušenosti ve spolupráci se zadavatelem - v komunikaci, získávání zpětné vazby i zkušenost s předěláváním. Přínosem i pro nás pedagogy byla zkušenost s produkční prací.” shrnují spolupráci vedoucí ateliéru Jan Netušil a pedagog Jiří Hölzel.

null

Proč to stojí za návštěvu

 

Interaktivní hry propojují vzdělávání a zábavu moderním způsobem - návštěvníci si odnášejí osobní herní zážitek, který lze sledovat napříč expozicí díky zapůjčenému náramku. Projekt ukazuje, jak mohou studenti propojit akademickou výuku s reálnou produkcí a jak muzeum oslovuje mladé publikum pomocí digitálních technologií.

null

Číst další

loading