logo
Search icon

Guillermo del Toro: jeho nejoblíbenější filmy a proč obdivuje Avatary od Jamese Camerona

Na video kanálu Konbini, kde slavní režiséři představují své oblíbené filmy, se objevil vášnivý filmový nadšenec Guillermo del Toro. Než začal vyprávět o svém dlouholetém přátelství s Jamesem Cameronem, podělil se o své filmové srdcovky. Mluvil také o své obrovské obdivu k dosud vzniklé Avatar trilogii a k chystanému třetímu dílu Oheň a popel, o kterém mluvil s naprostým nadšením.

null
Oscar Isaac, Guillermo del Toro a Jacob Elordi na festivalu v Benátkách

Filmy, které formovaly Guillerma del Tora

 

Del Toro začíná u filmu Šílený Max 2: Válečník silnic od George Millera, který označuje za „katedrálu“ a „nejdokonalejší akční film všech dob“. O australském režisérovi mluví jako o géniovi filmové inscenace a dodává, že rozborem jeho filmů a jejich záběrů se dá naučit neuvěřitelně mnoho. Zvlášť vyzdvihuje Millerovu schopnost rozbíjet vizuální symetrii a vytvářet subliminální záběry. „Akce musí být dost chaotická, aby působila skutečně, a zároveň dost přehledná, aby ji divák mohl sledovat,“ vysvětluje. Film nazývá mistrovským dílem a říká, že kdyby měl svět skončit, byl by to jeden ze tří filmů, které by chránil vlastním tělem.

Poté přechází k dalšímu zásadnímu filmu - Taxikář (Taxi Driver). „Když jsem byl malý, bral mě strýc na filmy pro dospělé. Po 2001: Vesmírné odysee se mě zeptal, jestli chápu, o čem ten film je. Odpověděl jsem: ‚Je o evoluci.‘ A on řekl: ‚Dobře, vezmu tě na Taxi Driver.‘“ „Pro mě,“ říká del Toro, „je to monster movie. De Niro je anomálie. Je to studie městské izolace a je fascinující ho sledovat. Je riskantní následovat špatného člověka — a to děláme i ve Frankensteinovi, kde jsem z Victora udělal něco jako psychopata.“ Stejný princip podle něj použil i Ari Aster ve filmu Eddington. Závěr Taxikáře považuje za triumf nejednoznačnosti a řadí Martina Scorseseho mezi pět největších mistrů filmové historie - skutečného inovátora.

Dalším zásadním titulem je pro něj Planeta opic, kterou označuje za „Star Wars dřív, než vůbec vznikly Star Wars“. Vypráví, jak si doma ve skladu vytvořil vlastní město opic a měl kolem sedmdesáti figurek z filmu, s nimiž natočil svůj první stop-motion film na Super 8 kameru. Dodává, že autor filmového make-upu John Chambers pracoval pro CIA - právě o něm je řeč ve filmu Argo. Jeho masky byly extrémně realistické, protože vytvářel protézy i pro znetvořené válečné veterány. Del Toro také vyzdvihuje hudbu Jerryho Goldsmitha a přiznává, že má rád i pokračování Do nitra Planety opic. I když je slabší, líbí se mu mutanti, kteří uctívají bombu: „Určitě to mluví o části americké vlády - je tam spousta lidí s mocí, kteří chtějí konec světa.“

Bratrství s Jamesem Cameronem a obdiv k Avataru

 

James je můj bratr,“ začíná Guillermo del Toro. „Stali jsme se bratry před 20 lety - vlastně ne, už před 30 nebo 31 lety. Poznal jsem ho v roce 1991 nebo 1992. Okamžitě jsme si padli do oka, ani nevím proč. Já ale vím, proč obdivuji jeho - protože je génius. Dlouho jsem bydlel u něj doma, sledovali jsme anime. On mi ukázal Patlabor, já jemu Alitu. Pomohl mi prodat Cronos, tehdy o něj nikdo nestál. Řekl mi: ‚Pomůžu ti najít agenta, který ho prodá.‘ A to teď dělám i já - třeba minulý týden jsem pomáhal s distribucí jednoho stop-motion filmu.“

Del Toro dodává, že Cameron snil o Avataru už v 90. letech: „Mluvili jsme o tom, snili jsme o tom. Viděl jsem všechny tři Avatary a podle mě jsou to naprostá mistrovská díla. Vím, jakým směrem se to bude ubírat - a mnohé to překvapí. O třetím filmu nemůžu nic prozradit, ale mohu s jistotou říct, že je jen pár Američanů, kteří vytvořili celou mytologii. Máme Lucase, Čaroděje ze země Oz od Franka L. Bauma - a James buduje svou mytologii s Avatarem. A vezme vás na cestu.“

Avatar: Oheň a Popel završí příběh Sullyových - slibuje James Cameron

Vypráví i o chvíli, kdy Cameron pomohl jeho rodině při únosu jeho otce: „Říká se, že mi půjčil milion dolarů. Ne, najal vyjednavače, zaplatil mu 250 000 dolarů - a my jsme to pak splatili. Když mého otce unesli, zavolal jsem mu a on řekl: ‚Pošlu ti vyjednavače z Británie, dělej přesně, co ti řekne.‘ A to bylo klíčové. Pak chtěl výkupné dopravit letadlem s americkými mariňáky, protože James miluje dobrodružství. Proto se potápí na dno oceánu, zatímco já si zajdu na stánek s hamburgery nebo taco.

Guillermo del Toro: možná nová adaptace po Frankensteinovi?

Další filmové srdcovky Guillerma del Tora

 

Dále del Toro mluví o filmu svého přítele Alejandra Gonzáleze Iñárritu Revenant, kterého on i Alfonso Cuarón považují za nejtalentovanějšího z jejich „mexické trojice“. Mezi další oblíbené snímky patří Ďáblové Kena Russella, cenzurovaný film, který je téměř nemožné sehnat v plné verzi. Pomohl mu i při přípravě Frankensteina: „Řekl jsem Oscaru Isaacovi, aby měl tón hlasu jako Oliver Reed.“

Zmiňuje také Vymítače ďábla Williama Friedkina. S dojetím vzpomíná, že ho Friedkin přizval k natáčení svého posledního filmu The Caine Mutiny Court-Martial, kde mu del Toro dělal pokorného asistenta: „Nosil jsem mu džus, proteinové tyčinky, kafe. Dával jsem pozor, aby mu nebyla zima, pomáhal mu do auta i z auta. Miloval jsem Billyho. Byl to režisér plný vášně, bez tabu. Na první poradě řekl hercům: ‚Máte jediný úkol - naučit se scénář jako divadelní hru a natočit ho hned na první záběr. Když natočím 20 minut, pokračujte.‘ Všichni se smáli, a on dodal: ‚Není čemu se smát, myslím to vážně. Natočíme to jako divadelní hru.‘ A opravdu to tak udělal.

Po zmínce o tom, jak vybral Jacoba Elordiho pro Frankensteina, del Toro pokračuje o filmech Alfreda Hitchcocka - Psycho, Podezření, Notorious, Vertigo - a dál o Světlech velkoměsta Charlieho Chaplina, Freaks Toda Browninga, Zapomenutí Luise Buñuela, Krásce a zvířeti Jeana Cocteaua, Dheepan Jacquese Audiarda či Beau Hunks dua Laurel a Hardy. Nakonec se detailně věnuje všem verzím Frankensteina od studií Universal, Hammer i komediální verzi Frankenstein Jr.

Připomeňme, že nejnovější film Guillerma del Toro Frankenstein je dostupný na Netflixu.

Guillermo del Toro a Frankenstein v Benátkách - světová premiéra

Číst další

loading