logo

Tady Vary lákají na filmy aspirující na Oscara

 

slide-na-platno_TV24(1).png

Tady Vary 2024/25, projekt, který přináší předpremiéry nejzajímavějších současných filmů do kin po celé republice, představuje další tituly jarní sezony. Na lednovou předpremiéru nejnovějšího snímku oscarového Paola Sorrentina Parthenope naváže v únoru výjimečný český dokument, který je intimním portrétem nezvyklé domácnosti, ale především mladé Johanky, která denně pomáhá s péčí o mladší sestru s postižením – film Ta druhá. V březnu Tady Vary promítnou brazilského kandidáta na Oscara za nejlepší cizojazyčný film – snímek I´m still here, v dubnu pak oceňovaný snímek Ptáče, jenž režisérka Andrea Arnoldová představila v hlavní soutěži filmového festivalu v Cannes. Květnové a červnové filmové tituly budou zveřejněny v průběhu zimy. 

Tady Vary vrací na jediný večer na velká plátna kultovní oscarovou Bokovku

Předplatné na druhou polovinu sezony je již v prodeji a jedná se o ideální vánoční dárek (nejen) pro milovníky dobré kinematografie. Vedle skvělých filmů totiž Tady Vary nabízí i festivalovou atmosféru včetně červeného koberce a zajímavých a podnětných úvodů k filmům. Výhodné předplatné lze zakoupit online na stránkách tadyvary.cz.

undefined

Program jarní sezóny Tady Vary

8. ledna 2025: Parthenope (režie Paolo Sorrentino, Itálie / Francie, 2024)


Žádnému ze současných filmových tvůrců světového formátu se nepodařilo přiblížit se k nalezení dokonalé kinematografické definice krásy jako Paolu Sorrentinovi. Tvůrce Velké nádhery staví poprvé do centra dění ženskou hrdinku, čarokrásnou Parthenope, jejíž osudy přibližuje v kapitolách rozprostřených do několika desetiletí. Stejné jméno ale v minulosti nosilo i nezaměnitelné město Neapol, jehož přitažlivost se může stát osudovou, tak jako u melancholií obestřené krásky. Se svým stylově vybroušeným neodolatelným filmovým vábením se Sorrentino posedmé vrátil do soutěže v Cannes.

12. února 2025: Ta druhá (Marie-Magdalena Kochová, Česko / Slovensko, 2024)


Osmnáctiletá Johana chce pryč z rodného maloměsta. Touží složit maturitu a odejít studovat na vysokou. Poslední rok střední školy pro ni ale představuje náročnější období než pro její spolužáky. Ve své rodině má totiž nezastupitelnou roli – denně pomáhá s péčí o mladší sestru s postižením. Přes veškerou lásku se musí vymanit z očekávání všech, najít vlastní prostor a opustit stín své sestry. Johana je tzv. skleněné dítě, nezáměrně přehlížená přetíženými rodiči i světem. Zvládne překonat pochybnosti i pocit viny a dovolí si, jako ta druhá, dát sebe na první místo? Observační dokumentární film přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami. Tento intimní snímek tak dává hlas všem, kteří se někdy cítili jako ti druzí. 

12. března 2025: I'm Still Here (Walter Salles, Brazílie / Francie, 2024)


Politický životopisný film o matce a aktivistce pátrající po svém zmizelém manželovi, disidentském politikovi Rubensu Paivovi, v době vojenské diktatury v Brazílii. Světovou premiéru měl film 1. září 2024 na 81. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, kde získal Cenu za nejlepší scénář a kde se filmu dostalo uznání kritiků, kteří jednomyslně chválili výkon představitelky titulní role Fernandy Torres. Newyorský National Board of Review, jehož hodnocení filmů je považováno za významnou předzvěst udělování Oscarů, film zařadil mezi 5 nejlepších mezinárodních filmů roku 2024 – film byl dokonce vybrán do shortlistu na Oscara za nejlepší mezinárodní film. Film získal i dvě nominace na Zlaté glóby – za nejlepší mezinárodní film a za nejlepší herečku pro Fernandu Torres.  

16. dubna 2025: Ptáče (Andrea Arnold, Velká Británie, 2024)


Neobvyklý příběh o předčasném dospívání v severním Kentu zachycuje drsnou poetiku ulice, zjemněnou něžnými doteky magického realismu. Nadupaný soundtrack v čele s nezvyklým využitím písně Yellow britské skupiny Coldplay i brilantní herecké výkony Franze Rogowského, Barryho Keoghana a mladičké představitelky hlavní role Nykiyy Adams jej povyšují do stavu nakažlivé euforie se stejnou lehkostí, s jakou ptáci míří k nebesům. Režisérka Andrea Arnold se už téměř dvě dekády drží na vrcholu žebříčků současných evropských filmařek. Nemohou za to její iniciály, ale nezapomenutelné filmy jako Fish Tank či American Honey. Letos se po osmi letech vrátila na výsluní francouzské riviéry, aby v hlavní soutěži canneského festivalu uvedla právě tento svůj nejnovější snímek.

Další filmy budou z důvodu jednání s distributory upřesněny v průběhu zimních měsíců.

Číst další

loading