logo
Search icon

Startuje Týden ukrajinského filmu 2025 v Praze - oscarový kandidát, festivalové pecky a premiéry

V pořadí osmý ročník festivalu Týden ukrajinského filmu odstartuje již v úterý 11. listopadu v pražském kině Atlas. Až do 17. listopadu nabídne pestrý výběr aktuálních hraných i dokumentárních filmů, které slavily úspěch na mezinárodních festivalech. Navzdory trvající válce se filmová tvorba nezastavila, a nejen díky mezinárodním koprodukcím dokáží ukrajinští filmaři oslovit zahraniční publikum. Festival otevře letošní oscarový kandidát 2000 metrů do Andrijivky režiséra Mstyslava Černova, jenž prostřednictvím autentických záběrů z fronty přináší syrové svědectví o současné válce a o tom, jak vysokou cenu platí ukrajinská pěchota za každý centimetr své země.

Program pražské části festivalu a předprodej vstupenek je k dispozici na www.kinoatlaspraha.cz

null

Letošní ročník Týdne ukrajinského filmu zahájí dokument 2000 metrů do Andrijivky (2025) režiséra Mstyslava Černova, který spolu s kolegou Alexem Babenkem z Associated Press sleduje během ofenzívy roku 2023 cestu ukrajinských vojáků při osvobozování vesnice Andrijivka. Film, který získal Cenu za nejlepší režii v sekci World Cinema Documentary na festivalu Sundance 2025, propojuje autentické záběry, osobní reflexe a úvahy o tom, jak se válka propisuje do lidského nitra. Během následujících šesti festivalových dnů nabídne program pestrý dramaturgický výběr hraných i dokumentárních filmů.

Klíčové tituly v programu

 

Drama Šedé včely (2024) režiséra Dmytra Mojsejeva, natočené podle knihy spisovatele Andrije Kurkova, přenese diváky do „šedé zóny“ Donbasu, kde zůstali žít jen dva muži. Jejich pokus o normální život v neustálé blízkosti války se stává silnou metaforou lidské osamělosti a touhy po klidu. Biografický snímek Malevyč (2024) režisérky Darji Onyščenko, natočený ve spolupráci Ukrajiny, Srbska, Itálie a Švýcarska, se zamýšlí nad tím, co se skrývá za legendárním Černým čtvercem – a jak Kazymyr Malevyč propojil umění, svobodu a národní identitu v časech totality.

Poetické drama Stepne (2023) režisérky Maryny Vroda, koprodukované s Německem, Polskem a Slovenskem, rozehrává příběh stárnoucího muže, který se vrací domů k umírající matce. Na pozadí zimní krajiny vzniká tichá meditace o paměti, odpovědnosti a smíření. Film získal v roce 2023 hned dvě ocenění na festivalu v Locarnu – Cenu za režii v mezinárodní soutěži a Cenu FIPRESCI. Po pražské projekci bude následovat diskuse s režisérkou a scenáristkou Marynou Vrodou a představitelem hlavní role Oleksandrem Masljakovem.

Rozmanitost žánrů - fantasy, thriller i komedie

 

V programu najdou diváci i rodinnou fantasy Džura Kralevič (2025) režiséra Antona Hojdy, která oživuje kozácké legendy v moderním filmovém hávu, nebo thriller Past na myši (2025) režiséra Serhije Kastornycha, napínavý psychologický příběh o vojákovi uvězněném pod zemí po dělostřeleckém útoku. Svěží kontrast nabídne komedie Hafíci (2025) režiséra Oleksije Jesakova, která s nadsázkou i fantazií vypráví o ženě, jejíž milenci se začnou proměňovat v psy – a o tom, že lásku ani smysl pro humor nelze potlačit ani v nejtěžších dobách. V dramatu Králové rapu (2021) režisér Myroslav Latyk sleduje sedmnáctiletého chlapce, který se snaží prosadit jako rapper a na cestě za splněním jeho snu jej čeká boj o úspěch, lásku, a nakonec i o přežití.

Dokumentární film Časová značka (2025) režisérky Kateryny Hornostaj, natočený v koprodukci s Lucemburskem, Francií a Nizozemskem, ukazuje svět školy poblíž fronty – bez komentářů a dialogů, jen s pozorováním, které mrazivě vypovídá o všedním životě uprostřed války. Závěrečný film festivalu, Líbánky (2024) režisérky Žanny Ozirné, patří k nejintimnějším snímkům současné ukrajinské tvorby. Novomanžele Tarase a Olju zastihne ruská invaze přímo v jejich novém bytě, který se promění v past. V tichu a izolaci se před nimi odhaluje skutečná podoba lásky i lidské křehkosti. Snímek měl světovou premiéru v loňském roce na festivalu v Benátkách.

Koprodukce a poděkování

 

Přestože natáčení v době války přináší obrovské technické i finanční překážky, většina uvedených filmů vznikla v mezinárodních koprodukcích – ve spolupráci s tvůrci a institucemi z Evropy i zámoří. Tento trend podle organizátorů dokazuje, že svět se od ukrajinské kultury neodvrátil. „Jsme vděčni České republice za to, že poskytla útočiště ukrajinským ženám a dětem. Přehlídkou nejnovějších ukrajinských filmů chceme ukázat obraz našeho národa – našich obránců i umělců, kteří brání svobodný svět a svobodu myšlení,“ říká Jaryna Yasynevych, programová ředitelka Pylyp Orlyk Foundation.

Týden ukrajinského filmu realizuje nezisková organizace RUTA, z.s. ve spolupráci s Ukrajinskou iniciativou Jižní Moravy a organizací Kinovarta za podpory Fondu Pylypa Orlyka, Velvyslanectví Ukrajiny v ČR, British Council v ČR, Ukrajinského žurnálu a Ukrajinského institutu v Praze.

Číst další

loading